Mintkola

Gjorde en gooood kola som fått koka länge.

MINTKOLA       ca. 40 st tid: 30-60 min.

2 dl socker
1 dl ljus sirap
3 dl vispgrädde
2 msk kakaopulver
4 st after eight-bitar
(4 droppar pepparmyntsolja - jag droppade även i några droppar)
1 tsk ättiksprit, 12%

1. Blanda socker, sirap, grädde, kakao, mintchoklad (och kanske pepparmyntsolja) i en tjockbottnad liten kastrull. Koka upp.

2. Häll i ättikspriten. Koka på svag värme utan lock i minst 30 min (kan ta upp emot 60 min.) Rör om då och då. När smeten blivit tjock och bubblig är det dags att göra kulprov i kallt vatten.

3. Gör en form av bakplåtspapper, ca 15 x 20 cm. Häll i smeten och låt den stelna något. Skär eller klipp kolan i ca 2 x 2 cm stora bitar. Låt kallna. Slå in dem i bakplåtspapper eller cellofan.

Recept: Tidningen Hembakat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0