Kryddiga clementiner med vaniljyoghurtglass

Till efterrätt blev det jättegoda & juliga clementiner i sockerlag & glass. Passar helt perfekt nu till jul. Lagom sött. Jag gjorde tyvärr inte egen glass idag, fick ta det som redan fanns i frysen. Men nästa gång ska jag testa och göra egen glass, för det är garanterat inte sista gången jag äter denna här efterrätten.


KRYDDIGA CLEMENTINER MED VANILJYOGHURTGLASS         8 pers.

10 clementiner
3 dl vatten
1½ dl strösocker
1 kanelstång
1 tsk hel kardemumma
1 bit torkad ingefära

GLASS:
2 dl vispgrädde
3 äggulor
1 dl strösocker
4 dl vaniljyoghurt

GARNERING:
hackade pistagenötter (jag lade även till några sultanrussin, som finns att köpa på olika hälsobutiker)

1. Glass: Koka upp grädden. Vispa ihop äggulor och socker. Häll den varma grädden över äggulorna och blanda väl. Tillsätt yoghurten. Låt smeten bli riktigt kall. Frys den i glassmaskin.

2. Skala clementinerna och skär dem i ca 1 cm breda skivor. Koka upp vatten, socker och kryddor i en kastrull. Häll lagen över clementinerna och låt kallna. Men jag tror nästan att den också smakar gott när den är lite varm.

3. Strö över pistagenötter (och sultanrussin) precis före servering och servera clementinerna med glassen till.

Recpet: Ur kokboken God Jul som just nu delas ut tillsammans med tidningen Expressen.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0