Kryddig linssoppa

Idag gjorde jag en sats av min favorit soppa. Bra och frysa in till luncher och så. Bara jag som äter den, så det blir många lådor till mig, perfekt! :) Samt så är den bra för tarmarna, de får jobba lite pga linserna ;). jag tillsatte paprikan för jag tyckte den också passar med i soppan.


KRYDDIG LINSSOPPA    4 port.

1 gul lök
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
olivolja
1 dl bulgur
1½ liter vatten
2 morötter
1 liten squash
1 paprika
2 dl röda linser
1 msk pressad citron
salt & peppar

Skala och skiva löken. Fräs lök, ingefära och kryddor i olivolja i en gryta.
Skala morötterna och skär dem i bitar och lägg dem, bulgur, vatten, buljongtärningar
och låt koka i 10 minuter på svag värme.
Dela squashen i bitar och tillsätt dem och linserna och låt koka i 2-3 minuter. Smaka av med
citron, salt & peppar.

Servera med en klick matlagningsyoghurt.

Recept: Kokboken GI för hela familjen.




Kommentarer
Postat av: Johanna

Såg och lät gott :)

2011-09-28 @ 20:13:44
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Sv: Skratt...där sa du nåt:).

2011-09-28 @ 21:31:37
URL: http://nakit.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0