Köttfärssås med linser

Rätten är en proteinrik rätt pga linserna. De mättar bättre, jag hoppades på att barnen inte skulle smaka något av linserna. Edwin och Nicklas tyckte den smakade okey, Hugo var lite tveksam, men om vi äter den flera gånger, så kanske de lär sig att gilla den. Jag gör inte den så ofta, så att de får äta min köttfärssås som de älskar. :)
Man behöver inte ta mycket pasta eftersom linserna är mättande, det räcker med 1-2 dl kokt pasta/person.

Bild: Google- glömde fotografera min mat, men här ser ni en annan (som oxå är finare än min bild, haha)
KÖTTFÄRSSÅS MED LINSER    4 port.

500 g. köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
1 burk krossade tomater
1½ dl torkade linser
½ burk svarta oliver - vi hoppade över dem
1 msk torkas basilika
salt & peppar

Skala och hacka lök och vitlök fint. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och lägg i färsen. Bryn i några minuter. Tillsätt lök och vitlök och stek ytterligare någon minut. Häll i krossade tomater, linser, oliver och torkad basilika och låt koka i 20 minuter eller längre. Smaka av med salt och peppar. Servera med fullkornspasta och tomater.

Smaklig måltid!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0