Knäckebröd

Skulle inte baka mer bröd idag skrev jag förut idag, men såg receptet på knäckebrödet och ville testa och baka den. Det var inte så svårt som jag trodde. Man skulle kunna ta bort kummin, för att det inte ska bli ett juligt knäckebröd.
Nu är det fortfarande ganska mjukt, men vi får se imorgon hur det smakar. Gott ändå om det är ganska mjukt och segt.

KNÄCKEBRÖD
          12 st, ugn: 225° i ca 8-10 min (6 timmars jäsningstid)

25 g jäst
1 msk honung
2 dl rumsvarm lättyoghurt
4 dl rumsvarmt vatten
6 dl grovt rågmjöl
1 msk hel kummin
2 tsk salt
6 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Tillsätt honung, yoghurt och vatten och rör tills jästen löst sig. Blanda ner rågmjöl och rör till en jämn smet. Täck med bakduk och låt jäsa i 6 timmar. Sätt ugnen på 225°.

Rosta kumminen i en torr panna. Krossa den i mortel tillsammans med saltet och blanda med grahamsmjölet. Ta upp den jästa degen på mjölat bakbord och arbeta in grahamsmjöl och vetemjöl. (Jag fuskade lite och lät dem blandas i hop i bakmaskinen, det fungerade bra det med, tyckte jag). Använd eventuellt mer vetemjöl. Låt vila 20 minuter.

Dela i tolv bitar och kavla ut brödet på ett välmjölat bakbord. Använd kruskavel eller en gaffel mot slutet. Ta ut en hål i mitten på kakan, lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt bröden kallna på galler.

Receptet hittade jag i tidningen MåBra.

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0