Hett köttgryta med paprika och vita bönor

Testade ett nytt recept idag som jag hittade inne på Arla. Tur att jag hade de flesta ingredienserna hemma, det var bara rött vin som jag inte hade hemma, jag testade med vitt matlagningsvin, det smakade gott ändå. Men det var inte populärt hos pojkarna eftersom de inte gillar den stora vita bönor. De är ju så goda! Receptet blev lyckat tycker jag. Det är ett GI-rätt, så därför skulle man inte ha något ris till den, men jag tyckte det inte räckte, så jag kokte fullkornsris till den också.


Hett köttgryta med paprika och vita bönor  4 port

600 g grytbitar av t ex högrev
2 rödlökar
2 msk starkt paprikapulver
2 kanelstänger
2 msk Arla® smör-& rapsolja oliv
4–5 dl vatten
2 dl rödvin
2 köttbuljongtärningar
½ tsk salt
1 krm peppar
2 röda paprikor
1 burk stora vita bönor, ca 400 g
1 msk majsstärkelse
3 dl Arla Ko® gräddfil


Skala rödlökarna och skär dem i klyftor. Fräs paprikapulver och kanelstänger i smör-&rapsolja i en gryta. Bryn köttet och lökarna i blandningen. Tillsätt vatten, vin och buljongtärningar. Salta och peppra. Låt sjuda 1–1 ½ tim tills köttet är mört. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Låt bönorna rinna av. Lägg paprika och bönor i grytan. Låt sjuda ytterligare ca 20 min. Red av med majsstärkelse utrört i lite vatten. Servera med gräddfil.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0