Grundrecept för surdeg

Skrev tidigare idag att jag skulle testa och göra surdesgsbröd. Nu har jag gjort den första jäsningen, ska bli spännande!
Hittade receptet i denna kokbok som jag köpte hem tillsammans med Aftonbladet för en vecka sedan. (Bilden hämtad från Tasteline)


Surdegsbröd

Dag 1:
2½ dl rågmjöl
2 dl vatten

Dag 3:
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

Dag 4:
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

1. Blanda vatten och rågmjöl i en bunke eller burk, täck med plastfilm
och låt stå i rumstemperatur i två dygn.

2. Efter att degen vilat i 48 timmar, tillsätt vatten och rågmjöl. Plasta
in och låt stå i rumstemperatur i ytterligare ett dygn.

3. På den fjärde dagen, tillsätt ytterligare 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten.
Låt detta stå i ett dygn till och sedan är surdegen redo att börja bakas
med.

Ska kolla vilket brödrecept jag ska baka sen. Spännande, det verkar inte vara så svårt, eller...? Har ni testat?

På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0