Fias vegetariska cayennegryta

Gjorde en jättegoooood vegetarisk gryta idag. Tror nästan att jag ska bli vegetarian, men tyvärr så blir det inte så. Älskar kött för mycket ändå. Men jag brukar ofta göra vegetariska luncher som jag sedan fryser in åt mig själv.

Den här rätten var rätt stark, men det berodde på att jag av misstag råkade hälla ner lite för mycket cayennepeppar i grytan. Nästa gång får jag se till att hälla i handen först innan den läggs i grytan. :) 


FIAS VEGETARISKA CAYENNEGRYTA         4 port.    tid: max 20-30 minuter.

2 dl kokt ris, bulgur eller vilken du mest gillar (kanske inte couscous)
1 dl röda linser
1 msk olivolja
1 gul lök
1 röd paprika
1 liten squash (150 g.)
200 g avrunna & avsköljda kidneybönor, men det går också bra med annan bönor som ni föredrar/har hemma
1 burk krossade tomater
3 msk grönsaksfond
½ tsk cayennepeppar - smaka av! Ta mer om ni vill ha grytan riktigt starkt ;)
½ tsk curry
Smaka av med salt & peppar

Koka ris & röda linser för sig enligt anvisningen på paketet. Skär grönsakerna i mindre bitar och stek dem i en gryta tillsammans med olivoljan en stund tills grönsakerna mjuknar. Krydda av med kryddor, fond, krossade tomater och låt dem sjuda ihop en liten stund. Häll sedan i bönor och låt dem sjuda ihop ytterligare en stund till.
Häll slutligen riset/bulgur eller vad nu ni valt och så linserna och rör om grytan en liten stund så att allting blandas ihop.

Klar för att serveras tillsammans med någon god sallad!

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0