Fias mini citroncupcakes

Jag hann baka idag! :) Jag experimenterade lite i köket och det gick jättebra! :) Jag ändrade lite på ett recept och lade till lite, samma sak gällde frostingen. Gjorde minicupcakes idag, men det går lika bra med större formar också ;) Ville inte äta mycket så det fick räcka med små idag. Åt middag hos mamma, och det bjöds som vanligt på jättegod middag och efterrätt. Mysigt var det hos dem. Killarna var så trötta när vi kom hem, de har varit i gång redan från kl 6 i morse, så att Edwin somnade på golvet när jag kom hem efter rastningen med hundarna :).


FIAS MINI CITRONCUPCAKES   12-15 vanliga cakes eller 30 minicakes   ugn: 175 grader i ca 25 min

75 g smör
3 dl (180 g) vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver ellr 2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl strösocker
finrivet skal och 2 tsk citronsaft av en citron ---> spara resten av saften och lite av skalet till frostingen
1½ dl mjölk

Smält smöret och låt den svalna en kort stund.
Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljpulver i en annan bunke.
Vispa ägg och socker fluffigt med elvis och vispa sedan ner citronskalet och saften.
Sikta ner mjölblandningen försiktigt i äggsmeten och sedan häller du i smöret och mjölken.
Vispa försiktigt ihop till en slät smet.
Lägg muffinsformar på en plåt och häll i smeten (2/3 del av formen). Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 25 min. Låt svalna.

FIAS LEMONCURDFROSTING

500 g mascarpone
2 dl lemon curd
2 msk strösocker
1-2 msk citronsaft
ev. lite finriven citronskal.

Blanda ihop allihopa med en elvisp och häll dem i en sprits och spritsa på kakorna.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0