Bondbröd

Det här brödet passar som buffébröd :)


BONDBRÖD
      2 st, ugn: 275 grader i 15 min + 225 grader i 10 min

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 tsk salt
16 dl (ca 980 g ) vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm upp vatten till fingervarmt och häll i olivolja.
Häll ner vätskan i bunken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Låt degen arbeta i maskinen minst 5 minuter. Jäses under bakduk i 60 min.
Baka till 2 fina ovala formar och lägg dem på en bakplåtspapperklädd form och snitsa med en vass kniv och pensla med kallt vatten. Jäs ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 275 graders värme.

In i den lägsta falsen i ca 15 min. och sänk sedan ugnen till 225 grader och grädda i ytterligare 10 min.

recept: Kokboken Matbröd & surdeg från Linnea Seidel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0