Baconlindad fläskfilé

Gjorde en riktig lyckad middag som hela familjen gillade! Hugo ville äta den till kvällsmat i kväll :). Kommer garanterat att äta den flera gånger, ska försöka variera fyllningen lite med olika smaker.

BACONLINDAD FLÄSKFILÈ    4 port.

500 g fläskfilé
150-300 g bacon (jag tog 300 g. eftersom det var mer än 500 g. kött och det var större i bredden)
salt och peppar

Alternativ senap
2 msk (30g) smör
1 msk (15g) dijonsenap
1-2 hackade vitlöksklyftor

Alternativ philadelphiaost
100g philadelphiaost
1-2 hackade vitlöksklyftor


Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.

Finhacka vitlöken.

Alternativ senap: Rör ihop smöret, vitlök, dijonsenap och smaka av med salt och peppar.

Alternativ philadelphiaost: Rör ihop vitlök, philadelphiaost och smaka av med salt och peppar. - Jag lade även till italiensk salladkrydda & lite oregano.

Skär en djup skåra i fläskfilén på längden.
Fyll skåran med blandningen och tryck ihop fläskfilén.
Linda baconet runt filén, jag brukar lägga ut baconet som en matta och rulla ihop det.
Lägg fläskfilén i en form och stek tills det blir 75 grader - ca 1 timme - 1 tim och 20 min. Stektermometern rekommenderas varmt!

Man kan även passa på att lägga i lite grönsaker i formen, till exempel: tomat, paprika, squash.

Recept där kan ni se hur man fixar ihop köttet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0