Syrlig citronkladdkaka

Var på middag hos Jens, Madde & Saga. Jag lagade mat och gjorde efterrätt hemma och tog med till dem. Det blev kyckling i krämig purjolöksbädd, bulgur och sallad. Till efterrätt blev det den här gooooda kladdkakan som smälte i munnnen. Först tyckte jag att den såg ut som en vanlig kaka, men under ytan var den riktig kladdig och syrlig! Garanterat inte sista gången jag gör den. Den och pepparkakskladdkaka är mina favoritkladdkakor. Mmm.. Till den åt vi också vaniljglass. Det blev nästan ingen någon kaka över.

SYRLIG CITRONKLADDKAKA
12 port. Ugn: 150-160 grader i 30-40 min.

1 citron
150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

1.Sätt ugnen på 150-160 grader.
2.Smält smör och låt svalna.
3.Smöra och bröa en form, ca 20 cm.
4.Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften.
5.Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
6.Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.
7.Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen.
8.Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter.

Servera kakan med vispad grädde.

Recept

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0