Marmeladrutor med hallonsmak

Såg detta här receptet på internet och måste bara testa och göra den! :) Jag fick göra 2 gånger för den första gången blev marmeladen kokt för länge att de blev rätt sega, man skulle kunna lossna tänderna om man tuggade på dem.. Så jag kokte igen och såg till att den blev lagom seg och jag blev rätt nöjd! :) Den fick godkänt av familjen men Nicklas ville ändå spara på de extra sega godiset, han får väl suga på dem istället. :)

Enligt receptet skulle det vara med svartvinbär, men det hade inte jag hemma. Men tror det skulle smaka rätt gott med svartvinbär :)

MARMELADRUTOR MED HALLONSMAK

5 dl hallon
 en kopp vatten
 3 dl syltsocker
 strösocker till garnering
 
Koka hallon tills de spricker och mjuknar tillsammans med vattnet och sila dem sedan genom en stålsil över en kastrull. Jag använde tygsilen, tycker den är bättre. Men ta vad ni tycker är lättast.
Pressa ur all vätska som bara går ur dem med en sked.
Koka upp igen tillsammans med syltsockret och låt koka i cirka 20 minuter eller tills smeten blir seg och lite glansig och fastnar i en hinna på kanterna. Häll upp smeten i en liten fyrkantig form klädd med bakplåtspapper och låt stelna.
Skär eller klipp i rutor och rulla i strösocker.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0