Linsgryta - vegetarisk

Testade ett nytt recept från LagaLätt nr 10 -2010. Det var en tävling i tidningen där man skulle laga billig mat och denna här maträtten vann. Den var rätt god och lätt att göra, det blir många matlådor för mig framöver, eftersom mina pojkar ratar all form av linser. Synd är det för röda linser är fulla med nyttiga proteiner och de är också billiga och man kan ha dem i de flesta maträtter. Men det finns en negativt sak med linser - den ger gasande mage, speciellt för de känsliga, men det kan vara bra och lufta magen ibland ;) Kanske lite osmart och äta den innan man ska ha något sammanträde/möte. Haha


LINSGRYTA         4. port. Ugn: 225° i ca 10 min.

3 dl okokta röda linser
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
2 msk olivolja
3 dl vatten
2 msk grönsaksfond
2 burkar krossade tomater (á 400 g)
½ tsk timjan
1 röd paprika
150 g fetaost
1 kruka färsk basilika - jag tog istället torkade
salt & nymald svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader. Koka linserna i saltat vatten ca 5 min. Häll av och låt rinna av i sil.
2. Skala och hacka lök och vitlök. Dela chilin, skrapa bort fröna och finhacka. Fräs lök och chili i olja på medelvärme tills löken mjuknat. Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater och timjan. Koka ihop 5 min. Tillsätt 1 tsk salt och 1 krm peppar.
3. Häll över allt i en ugnssäker form.
4. Skär paprikan i mindre bitar och lägg i formen och strö över smulad fetaost.
5. Baka i mitten av ugnen 10 min. Garnera med färsk basilika och servera gärna med ett gott bröd (i mitt fall blec det lite keso istället)vtill.

Den var riktigt god!

Smaklig måltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0