Lingonlimpa

Jag gillar bröd som bakats på filmjölk & lingon. De smakar extra gott tycker jag och det passade bra idag för jag hade ett paket yoghurt i kylen som börjar bli gammal. Man ska ha filmjölk vet jag, men jag tycker det fungerar lika bra med yoghurt också. Det här brödet är bra om man har bråttom - den behöver inte jäsas och sedan får den stå och gräddas i ugnen i en timme ca, gäller bara att inte glömma bort den i ugnen ;).


LINGONLIMPA    1 limpa, ugn: 225 grader i ca 60 min på nedre delen av ugnen.

1,5 dl fiberhavregryn
4 dl grahamsmjöl
1,5 dl rågflingor
3 tsk bikarbonat
1 dl  linfön
1 dl rårörda lingon
2 dl sirap
5 dl filmjölk

1. Blanda alla torra ingredienser väl, tillsätt rårörda lingon, sirap och filmjölk.
2. Rör tills allt är väl blandat.
3. Smörj en avlång brödform och häll i smeten.
4. Grädda i ca 60 minuter i 225 grader i neddre delen av ugnen.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0