Kikärtsbiffar

I helgens blev jag plötsligt sugen på att testa och göra kikärtsbiffar, har aldrig smakat dem men gillar kikärter och idag testade jag att göra den. Den var rätt god!
Idag blev det en riktig vegetarisk dag, åt en jättegod potatis- & purjolökssoppa på Kultivera (Teckenbro restaurang) och sedan nu det här rätten till middag. Har sett att många har börjat äta vegetariskt varje måndag, vi får se om jag gör likadant :). För killarna blir det annat mat idag, för de ratar verkligen kikärter, men det gör mig inget för då får jag ju extra biffar till kommande luncher ;)

KIKÄRTSBIFFAR 4 portioner

600 g kikärtor (färdigkokta)
1 ägg
2-3 rivna finrivna morötter
ca 7 cm purjolök
2 msk citronsaft
Dragon
Salt & peppar

1. Låt kikärtorna rinna av och låt dem sedan koka upp i en kastrull. Häll av vattnet.
2. Mixa kikärtorna till en ”deg”.
3. Tillsätt ägg, rivna morötter, hacad purjolök och kryddor.
4. Blanda väl och smaka av med citronsaften.
5. Forma till biffar och stek i stekpanna på medeltemperatur.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0