Franska örtfärsbiffar

Gjorde en jättegod rätt idag som jag gjort några gånger tidigare, hela familjen gillar den. Jag älskar ugnstekta grönsaker. Muums!

Gammal bild från tidigare.

FRANSKA ÖRTFÄRSBIFFAR       4 port

400 g nötfärs, 10 % fett
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk franska örter
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl Kelda laga mat 4%
2 tsk Arla smör

Sås:
1 1/2 dl Kelda Laga Lätt
2 tsk konc kalvfond
1 tsk soja
1/2 tsk franska örter

Ugnstekta grönsaker:
400 g potatis
600 g grönsaker t ex morötter, rödlök
2 tsk smält Arla smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Börja med grönsakerna: Sätt ugnen på 225 °. Skala potatis, morötter och lök. Skär allt i bitar eller klyftor.
Lägg smöret i en liten långpanna och låt det smälta i ugnen. Ta ut långpannan. Lägg i grönsakerna, krydda och vänd runt.
Stek i mitten av ugnen ca 30 min.
Blanda färs, salt, peppar, örter, vitlök och gräddmjölk. Forma färsen till 8 biffar.
Stek dem i smör i en teflonpanna ca 3 min på varje sida. Ta upp dem.
Häll gräddmjölk, fond, soja och örter i pannan. Låt det koka upp. Häll såsen över biffarna. Servera med grönsakerna.

Recept


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Mums :)

2011-10-13 @ 19:57:25
URL: http://lillapia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0