Apelsinlängder

Idag har jag stått i köket hela dagen! Bara kul! :) Men först började jag dagen med ett spinnigspass som jag brukar försöka hinna med på fredagsmorgnarna. Sedan åt jag & Nicklas frukost på Java, vi fick passa på när vi var barnfria. Nicklas är ledig idag eftersom han ska till Stockholm på träningsläger, så vi hann äta frukost tillsammans. Mysigt!

Testade ett nytt recept med apelsin curd, den blev rätt god men jättesött och kladdigt, vi får se hur den blir sen när den har kallnat. Hoppas den hårdnar något. Hugo älskade den :)

APELSINLÄNGDER       2 längder  Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter

50 g jäst
100 g smör
3 dl mjölk
1 ½ dl socker
1 tsk salt
2 tsk hemmagjort vaniljsocker
13 dl vetemjöl
en burk orange curd
ett ägg till pensling
pärlsocker till garnering
 
Värm mjölk och smör till 37 grader. Rör ut jästen i vätskan och blanda i salt, socker och vaniljsocker.
Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den är smidig, men kladdig. Låt jäsa under duk i en timme.
Kavla ut degen till två stora rektanglar och bred ut rejält med orange curd över dem.
Rulla ihop och klipp upp flikar på toppen så att fyllningen blir synlig .
Lägg i smorda brödformar och låt jäsa under duk i ytterligare en halvtimme.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter.
Skär i bitar och servera.


Recept


Kommentarer
Postat av: Pernilla

ÅÅå ser gott ut :)

2011-10-28 @ 19:50:26
URL: http://lillapia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0