Jordärtskocksoppa

Jag har aldrig tidigare smakat jordärtsrocka, tror jag iallafall, och fick chansen att smaka en sådan soppa förra veckan på Teckenbro Restaurang. Den har en speciell smak tycker jag, men jag gillade den och ville testa att göra hemma också. Hittade ett recept med morötter i och jag tog bort lagerbladen efter när soppan kokats ihop en stund och pureade den med en mixer tillsammans med turkisk yoghurt (creme fraiche går lika bra) istället för att ha den som klar soppa med rivna rotsaker. Det smakade rätt gott tycker jag! Kommer att göra den flera gånger, en riktig mättande rätt. Man kan även äta smördegspinnar till den, men det gjorde inte jag.

JORDÄRTSKOCKSOPPA

0.5 kg morot
0.5 kg jordärtskocka
1 st gul lök
1 klyfta vitlök
2 lagerblad
2 msk smör
1 kvist färsk dragon / 1 msk torkad dragon
1.5 l grönsaksbuljong
2 tsk citronsaft
2dl turkisk yoghurt eller crème fraiche

Smördegspinnar

200 g smördeg
1 st äggula
2 msk vallmofrön
Salt
Peppar

1. Sätt ugnen på 210 grader om ni ska ha smördegspinnar.
2. Skala lök, vitlök, morot och jordärtskocka, riv ner i en kastrull med hjälp av ett rivjärn.
3. Svetta i en kastrull med smör, lagerblad och dragon.
4. Slå på buljong och koka i 20 minuter.

5. Smördegspinnar
Kavla ut smördegen, picka med en gaffel och pensla med äggula.
6. Skär 2 cm tjocka remsor.
7. Strö vallmofrön, salt och peppar jämnt över.
8. Ta smördegsremsorna en och en och snurra ihop till långa pinnar, lägg på ett bakplåtspapper och baka i ugnen i 10-15 minuter.
9. Smaka av soppan med salt och citronsaft.
10. Servera med en klick crème fraiche i tallriken och smördegspinnarna.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0