Frallor med Manitoba Cream

Har en påse med mjöl som heter Manitoba cream, den ska ge extra stora och fina bröd. Idag ville jag testa och när degen jästes, så blev den rätt stor och luftig! Lätt att arbeta med, jag lät hushållsmaskinen arbeta med degen. Jag måste alltid smaka det nybakade brödet och jag blev inte besviken! Brödet smakade riktigt gott, uftigt och mjukt. Mmmm!

Bilder: Privata

FRALLOR MED MANITOBA CREAM        för 20 st frallor

50 gram jäst
6 dl mjölk
125 gram rumsvarmt smör
16-17 dl manitoba cream
2 msk socker
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver

1. Smula ner jästen i en degbunke, använd med fördel en köksmaskin som kan knåda degen länge för det behövs med detta mjöl.
2. Värm mjölken till 37 grader, fingervarmt. Rör ner mjölken och lös jästen.
3. Tillsätt det rumsvarma smöret och lite av mjölet.
4. Tillsätt även salt, socker och bakpulver.
5. Arbeta degen i maskin eller för hand minst 10-15 minuter.
6. Häll på mer mjöl efterhand men bara så mycket att degen släpper lite från kanterna.
7. Täck bunken med bakduk och låt jäsa i 30-40 minuter.

8. Ta upp på mjölat bakbord, arbeta in mer mjöl så du får en smidigt men ändå inte för hård deg, utan den ska vara ganska lös.
9. Dela degen i två bitar å fortsätt tills du har 20 små.
10. Forma till frallor.
11. Låt frallorna jäsa på plåt täckt med bakplåtspapper ca 30 min.
12. Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön precis före gräddning.
13. Grädda i 200 grader ca 12-15 min, tills frallorna fått fin färg.
14. Låt svalna utan bakduk för en lite knaprigare yta.

Recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0