Cookie Dough Cupcakes

Vi brukar ha möte på jobbet varannan torsdag och ibland tänker jag att det kanske skulle vara trevligt och ta med något som jag har bakat. Nu passade det bra, för det var Halloween/ allhelgonahelg och jag hade några saker hemma som skulle passa till halloween, som jag ville använda innan de inte utnyttjas mer. Det var inte lätt att välja vilken smak jag skulle ta, men till slut valde jag denna här en enkel frosting när jag tycker att kakan redan är sött nog. Jag spritsade frostingen med röd och gul hushållsfärg. Är rätt nöjd med resultatet, och den smakade rätt god. :)

COOKIE DOUGH CUPCAKES

Chocolate cupcakes: (ca 10 st) Grädda den i 180 grader i cirka 25 minuter

50 g smör
1½ dl socker
1 ägg
1 dl varmt vatten
2 msk kakao
2 1/4 dl mjöl
1½ tsk bakpulver

Vispa det rumstempererade smöret och sockret mjukt och luftigt. Tillsätt ägget och vaniljsockret och vispa till en jämn smet.
Blanda varmt vatten och kakao tills det löst sig och vispa sedan ner det i smeten.
Sikta ner övriga ingredienser och vänd försiktigt ned dem tills allt blandat sig.
Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till cirka hälften.
Grädda den i 180 grader i cirka 25 minuter. De är klara när en sticka kommer ut ren. Ta ut dem och låt svalna helt på galler.


Cookie Dough
:

50 g smör
½ dl farinsocker
1/4 dl socker
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
50 g hackad choklad

Vispa smör, socker och farin till en luftig smet. Tillsätt sedan de andra ingredienserna och blanda ihop till en deg. Låt sedan stå i kylen ca 30 minuter.
Gröp ur muffinsarna och tryck ner kakdegen. Sprita sedan ut frostingen ovanpå.

Recept

MASCARPONETOPPING:

125 g mascarponeost
1 dl florsocker
(jag hällde i lite hushållsfärg och strössel men man kan strunta i det)

Vispa mascarpone och florsocker med elvisp i 2-3 minuter till en styv massa. Låt vila i kylskåp i 30 min.
Klicka på toppingen med en sked när kakorna svalnat.

Hittade receptet i en liten cupcakes-receptbok.

Smaklig måltid!

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Åh dem såg farligt goda ut!! Är så svag för choklad ;)

2011-11-03 @ 21:41:03
URL: http://frallan89.bloggagratis.se/
Postat av: Felicia

Vilka gulliga formar, tycker om dem :)

2011-11-07 @ 08:36:53
URL: http://bakandemorsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0